Serwis został zoptymalizowany dla
rozdzielczości 6144x4096 oraz niższych:
do 1920x1080 stosowanych w zegarkach
ręcznych i motopompach drugiej klasy
REKLAMA
Opera w kosmosie cz. 1 ::muzyka:: 30.07.2061 by Nachcik
Jest rok 1864. Dogorywa Powstanie Styczniowe. Choć trudno w to dziś uwierzyć, protoplaści V Korpusu i całych Sił Zbrojnych WRP przegrywają chwilowo walkę w obronie terytorium Macierzy z wojskami Aleksandra II, wysokiego urzędnika w ówczesnej biurokracji Prowincji Moskiewskiej (dziękuję za wyczerpującą konsultację historyczną terenowym współpracownikom Ministerstwa Informacji- autor). Podupadający na zdrowiu, niedoceniony przez współczesnych wykładowca Instytutu Muzycznego w Warszawie, wielki patriota i piewca kultury polskiej, dogłębnie poruszony chwilowymi i zaskakującymi potknięciami w naszej odwiecznej ekspansji na wschód, w zaciszu gabinetu kończy właśnie dzieło Ku Chwilowemu Pokrzepieniu Serc. Dzieło to, z powodów historycznych, które trudno ogarnąć współczesnemu obywatelowi WRP, nie uzyskało za życia kompozytora należnego mu rozgłosu..
Wrzesień 2058. Opera Narodowa- Teatr Wielki Productions, ponaglane przez Ministerstwo Spuścizny Narodowej do wydawania napływających lawinowo dotacji, wykupuje ostatnie bastiony prywatnej aktywności teatralno-musicalowej na Broadwayu. Między Ministerstwem a podległą mu rządową korporacją rosło napięcie.
- To niesłychane! Co jak co, ale kultura od zawsze, niezależnie od ustroju i modelu gospodarki była workiem bez dna! Kopalnią strat! Trzeba skrajnej niekompetencji, aby w tej kopalni dopuścić do tąpnięcia! Zarabiać na kulturze! C'est terrible!- grzmiał w TVN72 szef MSN, Jakub Maria hrabia Mucha- Wojewódzki IV.
- Oczywiście, na pierwszy rzut oka kultura wysoka jest działalnością non profit, ale sytuacja staje się bardziej skomplikowana gdy uzmysłowimy sobie, że ON-TW Productions przejęło już praktycznie cały rynek, łącznie z producentami kostiumów, scenografii, foteli, na których siadają widzowie, i gwoździ, na których te fotele się trzymają! Kiedy tylko próbujemy niejako wyrzucić pieniądze przez okno płacąc horrendalne sumy podwykonawcom, pieniądze wracają innym oknem, bo podwykonawcy są również jednostkami podległymi ON-TW. Dodatkowo od paru lat towarzyszy nam załamująco dobra passa - ludzie przychodzą na najbardziej żenujące wodewile, najbardziej obiecujące potencjalne klapy stają się hitami, których później nie możemy wołami zwlec z afisza! My naprawdę chcemy grać wielką sztukę dla zupełnie pustej sali! Oczywiście pozostawianie przez Pana Ministra bez rozpatrzenia licznych monitów o obcięcie dotacji choć na pół roku też nam nie pomaga! - ripostowała dyrektor warszawskiej centrali ON-TW, Julia Wielanek-Koniecpolska.
Cóż te dwie dramatyczne historie mogą mieć ze sobą wspólnego? Otóż mogą, i mają dzięki fenomenalnemu pomysłowi młodego pracownika Wydziału Kultury Urzędu Miejskiego w Mińsku. Szczegóły projektu opowiedziane zostaną przez samego twórcę w ekskluzywnym wywiadzie, na który wszystkich zapraszamy.
Polub to:
Podziel się:
Aby ocenić, kliknij odpowiednią gwiazdkę (średnia ocena:7.3 | oddanych głosów:17)
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.